Egy kupon mind felett

A minap egy újságosbódé oldalsó vitrinjében az egyik kuponos cég reklámját láttam, amellyel azt kívánták üzenni, hogy az (online) marketing jövőjét a kuponos vásárlói csoportok jelentik, egyúttal a drámai növekedésről is beszámoltak.

Egyetlen porcikám sem tudott azonosulni ezzel az állítással, ezért elgondolkodtam rajta. Nevezhetjük egyáltalán marketingnek azt a tevékenységet, amely egyes szolgáltatásokra úgy szerez új ügyfeleket, hogy azokat a megszokott piaci áruk 10-20-50%-án értékesíti? Szerintem nem.

Jó ez a szolgáltatóknak, vagy jó ez a vásárlóknak? Szerintem nem.

Ma már elenyészően kevés olyan nagyközönségnek nyújtott szolgáltatás létezik, amelyeknél az önköltségi árhoz képest kettő-tízszeres szorzókat lehet alkalmazni. Logikusan tehát csak a következő esetek lehetségesek.

1. A résztvevő szolgáltató 100%-os tartalmú és minőségű szolgáltatást nyújt, mivel így szeretne új ügyfélcsoportokat elérni azt remélve, hogy a csoport egyes tagjai később majd teljes áron is ügyfélként köszönnek vissza.

Ekkor a vásárlók érdeke nem sérül, a szolgáltató pedig marketingköltés címszóval elkönyvelheti a veszteségeit.

De vajon reális elvárás az, hogy az az ügyfél, aki csupán a szolgáltatásunk alacsony ára miatt választott minket, a későbbiekben majd teljes áron is minket fog választani? Például akkor, amikor a kuponos cégnél épp a konkurenciánktól is a korábbi nyomott áron veheti igénybe ismételten az adott szolgáltatást?

Sajnos önmagamat kell ismételnem: szerintem nem.

2. A résztvevő szolgáltatók a kuponnal értékesített szolgáltatás tartalmát annak nyomott árához igazítják.

Gazdasági világválság, Magyarország, 2012. Valljuk be, ennek van a legnagyobb esélye.

Ekkor elsősorban a vásárlók érdeke sérül, mivel ők így nem azt kapják a pénzükért, amit szerettek volna. Így belőlük később biztosan nem lesz visszatérő vendég, sőt ha még működik a szájhagyomány, akkor az adott szolgáltató újabb ügyfeleket is elveszít.

Elgondolkodtató az a tény, hogy az általam meglátogatott kuponos oldalak egyikén sem találtam a szolgáltatók minősítésére lehetőséget.

Egy szűkebb környezetemből származó élmény egy kuponos lovaglás bérlet története. A lovarda belépett a kuponos értékesítés világába, amelytől jelentősen megnőtt a forgalma. A lovai száma azonban kevésbé. Ezért a lovak akkor is ügettek, vagy épp futószáron dolgoztak, amikor már bőven a megérdemelt pihenésüket kellett volna tölteniük. Nem meglepő módon feltörte őket a nyereg, vagy épp lesántultak. Ajánlom utánaolvasni annak, hogy mi történik egy hátaslóval, ha lesántul.

A példánál maradva; és az eredeti kérdést kibővítve, jó az a vásárlóknak, a szolgáltatóknak és a lovaknak? Szerintem nem.

A kuponos infók nagyobbik része egy kedvelt oldalamról származik: http://gkienet.hu/hu/hirek/bonuszok-es-kuponok-–-a-piac-ami-felforgatja-az-e-kereskedelmet-33/